גן כרמית

גן כרמית

 

1-   בית הספר החקלאי "גן כרמית" :

 

מטרת העל :

טיפוח עמצאות, אחריות ויזמות חינוכית אישית כהכנה לחיי עבודה .

מטרות משנה :

עידוד יוזמה, פיתוח יכולת תכנון, פיתוח יכולת מסוגלות, פיתוח יכולת לקיחת אחריות אישית, וחיזוק היחסים החברתיים בתוך הכיתה .

הרציונל :

חווית לימוד החקלאות ב"גן כרמית", דרך מעגלי ההפנמה, עלה מתוך הרצון לראות את התלמידים בעלי מכוונות עצמית, עצמאיים, חווים את העולם החיצוני בדרך עבודה, אחראים ופחות תלויים בנו המורים .

הרעיון עלה מתוך האהבה והעניין שהתלמידים גילו לאדמה ולרצון שלהם לעבודה בחקלאות .

התלמידים שמשתתפים בבית הספר החקלאים הם תלמידי השכבה הצעירה, אשר מבקרים אחת לחודש ב"גן כרמית", משולבים בכל תהליכי העשייה שם, וכשחוזרים לבית הספר משתתפים בדיון קבוצתי יחד עם המורים שמלווים אותם, דנים בחוויות שעלו, רעיונות, תכנון, שיתוף הפעולה, קשיים שעלו, דילמות, מחשבות ורעיונות, שיטות עבודה, מושגים שרכשו, הדיונים נעשים דרך מעגלי ההפנמה .

–         החווה ללימודי חקלאות וסביבה בגן כרמית, מזמנת לתלמידים  סביבת למידה אחרת ושונה במעט מהסביבה להם .

–         סביבה המנתקת אותם לרגע מקצב הלמידה הרגיל, מצג המחשב, מצלצולי השיעורים ומפרוזדורי ביה"ס .

–         סביבה בה התלמיד לומד את התכנים והחוקים דרך העשייה, כשהוא זורע, שותל, מעתיק, מעודד, מקלטר או קוטף יבול .

–         מהלכים אלו מבקשים מהתלמיד להתמצא ביחסי עבודת חברה, פיתוח כושר התמדה, התבוננות וחקר, זהירות ואחריות, אסתטיקה וסבלנות, ערכים הנחוצים כל כך בעבודה החקלאית ובעבודה בכלל .

 

2-   סינגור עצמי :

    מטרת התוכנית:

         לפתח את כישוריהם של תלמידים עם צרכים מיוחדים לקבל על עצמם את האחריות על חייהם, תוך ציפייה שיהיו שותפים פעילים להחלטות ולתוכניות הנוגעות להם, וידעו לייצג את עצמם ואת האינטרסים שלהם.

תהליך הלמידה :

הלמידה מתקיימת במפגשים קבוצתיים של התלמידים עם המחנך, מודל העבודה תואם את מעגל ההפנמה שבתוכנית ל"ב 21 וכל פעילות עם תלמידים מתרחשת סביב ניתוח אירועי מקרה (מקרים שמתרחשים בתוך בית הספר, או מקרים רלוונטיים לחיי היומיום של התלמידים). הפעילות מבוססת על שיח, דיונים קבוצתיים, העלאת דוגמאות מחיי היומיום, ותרגול פעולת הסינגור העצמי בקבוצת העמיתים ומול דמויות בבית הספר.

על מנת שהתלמידים יוכלו לסנגר על עצמם הם זקוקים ל- :

1.      מודעות עצמיתידע על עצמי

להכיר את הקשיים ואת היכולות .

להכיר את הצרכים האישיים.

מודעות למניעים והעדפות אישיות.

2.       ידע על זכויות כאזרח ועל זכויות כתלמיד עם מגבלה

    על החברה ונציגיה להעביר את המידע הראוי על זכויות אלו. לפתח את היכולת לממש את הזכאות לקבל שרות ותמיכה המאפשרת לי להגיע להישגים נדרשים ולהשתתפות בקהילה בה אני חי.

3. כישורים תקשורתיים

היכולת להסביר לאחר מהם צרכיו. היכולת לדעת כיצד ליידע את הסביבה באותם צרכים אישיים – יכולת הקשבה, יכולת שכנוע, תקשורת אסרטיבית, ניהול מו"מ.

4.      כישורים חברתיים 

היכולת לפעול בתוך הקהילה והקבוצה.

היכולת לעמוד על זכויות האדם עם הלקות כיחיד וכקבוצה 

במסגרות שונות.

תפוקות התוכנית :

•         מתן כלי פרגמאטי להתמודדות יעילה באירועים שונים בחיי

            היומיום

•          פיתוח מודעות לעצמי (היכרות עם כוחות וקשיים)

•          פיתוח תחושת יכולת ומסוגלות עצמית

•          טיפוח היכולת לקבלת האני 

•          חיזוק דימוי עצמי

•          ויסות עצמי

•          פיתוח תקשורת יעילה המבוססת על דיאלוג

•         הכרה ומתן לגיטימציה לצרכי ולצורכי האחר

•         הכרות עם נושא זכויות וחובות (מה מגיע לי בתוקף חוק, למה אני מחויב, זכויות וחובות במסגרת לימודי…)

•         פיתוח היכולת לדרוש את הזכויות באסרטיביות

 ​

 

 

IMG_1471IMG_1641

 

IMG-20141105-WA0004

IMG_2666

 

שינוי גודל גופנים
ניגודיות